Söderköping beleefde zijn hoogdagen in de Middeleeuwen. Het was toen één van de belangrijkste havens van Zweden. In de 17e eeuw ging het echter snel achteruit toen de haven niet langer bruikbaar was. Het huidige stratenplan is nog steeds gebaseerd op de middeleeuwse structuur. Er zijn nog veel oude gebouwen. Met de bouw van het Götakanaal veranderde de stad grondig van uitzicht. De kanaalhaven is een aangename en levendige plek om te vertoeven en te wandelen langs het kanaal.
Het kanaal loopt hier tussen het historisch centrum en de Ramunderberg. Zeer aangename plaats om te wandelen en te flaneren. Hier kun je de werking van de sluizen bewonderen. Hier is een gezellige haven met wandelpromenade, winkeltjes en restaurants. IJsliefhebbers kunnen in de Smulltronstället kiezen uit zeer veel verschillende smaken en hier serveert men ook heel fantasievolle ijscoupes. Langs het Götakanaal is er een wandelpromenade met zitbanken.
Dit kanaal verbindt, samen met het Trollhättankanaal, de westkust van Zweden met de oostkust. Het is één van de grootste Zweedse projecten ooit. Het werd 200 jaar geleden door 58.000 soldaten gegraven, meestal met de hand. Het kanaal werd in 1832 plechtig geopend in Mem. Het kanaal begint (of eindigt) hier in een uitloper van de Baltische Zee en eindigt (of begint) in Sjötorp aan het Vännern meer. Het Götakanaal is 190 km lang, heeft 58 sluizen, loopt door 5 meren en zijn hoogste punt ligt op 92 m boven zeespiegel.
Ligt op het eiland Västra Gärsholmen in de S:t Anna skärgård. De kapel werd gebouwd door een inwoner, geïnspireerd door de oecumenische gedachte, van de Sint-Annaparochie met de hulp van familie en vrienden. Zonder technische hulpmiddelen bouwde hij een kopie van de vroegere Sint-Annakerk die dateerde uit de 14e eeuw. Deze kapel is vooral populair om in te huwen. Op zon- en feestdagen te bereiken met de kerkboot van 10:00 u vanuit Kungshällsuden Bottna. Er is een parking voor de auto.