pfaffenstein
De Pfaffenstein is een tafelberg enkele km buiten het centrum van Pfaffendorf en niet ver van de Festung Königstein. Naast de berg staan er ook nog 32 alleenstaande rotsen, de bekendste is de Barbarine. Parkeren kan je vlakbij op een parking waar je moet betalen. De weg naar de berg loopt langs een restaurant tussen weilanden. In de verte kan jede  Festung Königstein zien liggen.  Aan de voet van de berg kan je kiezen tussen twee wegen: de Bequeme Weg of de Nädelöhr. Zoals de naam het al zegt is de Bequeme Weg de gemakkelijkste.

De Nädelöhr is de snelste weg naar de top, 600 onregelmatige hoge treden en bovenaan is de kloof zo smal dat je er niet met twee personen naast elkaar kan gaan. Er zijn ook ijzeren leuningen aangebracht om veilig boven te geraken. Vroeger waren er nog  andere wegen naar boven, o.a. de Klammweg, maar deze zijn afgesloten. Wij namen de Bequeme Weg, die Pfaffenstein langs de westkant beklimt. Eerst wandel je door een bos tot je aan een plaats komt waar een gedenktafel staat met een bronzen beeld van Carl Gottlob Jäckel, een bekende berggids, zijn bijnaam was de “Berggeist vom Pfaffenstein”.

Verder is er zelfs een weg met keien aangelegd. De weg kronkelt verder omhoog tot je aan een splitsing komt. Je staat hier voor hoge rotsen. Er hangt hier een medaillon aan de rots vóór je en er is een bank uitgehouwen in de rots. Wij gingen hier naar links en namen de steile stenen trap naar boven. Voor de trap is er een groot gat in de rots zoals er hier honderden zijn in Pfaffenstein. De bekendste is de Goldschmidthöhle. Bovenaan de trap moet je over ijzeren loopplanken met leuningen verder. Even moet je onder een rots door. De weg wordt alsmaar moeilijker en avontuurlijker en tegenliggers maken het allemaal nog gezelliger. Uiteindelijk geraakten we boven en kwamen we aan de Berggasthof die hier al staat sinds de 19e eeuw. Omdat men moeilijk elke dag alles naar boven kan dragen werd in 1912 een goederenlift geïnstalleerd, deze lift is nog altijd in gebruik. Vlakbij staat een uitzichttoren met zicht op het oosten en het westen, bomen belemmeren het zicht in de andere richtingen. In de Berggasthof is een kamer ingericht als museum met fossielen uit de Sächsische Schweiz. De wandeling gaat nog verder tot waar je een uitzicht hebt op de Barbarine maar dit gedeelte was nog moeilijker. Wij namen de Bequeme Weg om terug naar beneden te gaan. Pfaffenstein is een uitstekende plaats om aan rotsklimmen te doen. Op veel plaatsen zie je dan ook klimhaken in de rotsen. De Barbarine mag echter niet meer beklommen worden. Terug beneden volgden we de weg richting Cunnersdorf en toen hadden we van ver een mooi uitzicht op de Barbarine.